A nyugati közvélemény mindaddig meg volt győződve morális ítélőképességének a fölényéről, amíg egyedül az orosz–ukrán háborúról kellett véleményt formálnia.
Van a gonosz orosz agresszor, és van a megtámadott Ukrajna, amely morális alapon katonai és gazdasági támogatásra szorul.
Ezt diktálja a formális igazságosság moralitása és egy történeti analógiára épülő morális felfogás, amely a második világháború balos megítélésében gyökerezik.
Minden analógia különböző fogalmak tartalmi hasonlóságát mondja ki. Ennek több formája lehetséges, amikor például ugyanaz a szó különböző dolgokat jelöl (metafora), vagy amikor oksági összefüggésen alapuló hasonlóságot állapítunk meg, vagy amikor a tartalmi jegyek belső viszonyának részarányos hasonlóságára támaszkodik az analógia – utóbbi azt jelenti, hogy az alárendelt fogalmak mind másképp részesednek ugyanabból a fogalmi tartalomból (például a jó fogalma egyaránt állítható cselekedetről, borról, házról, döntésről, csak más-más összefüggésben, de mindegyik esetben igaz: jó az, ami céljának megfelel). Praktikusan a történelmi analógiával szoktak leggyakrabban élni a médiában.
Az orosz–ukrán konfliktus esetében oksági összefüggésen alapuló hasonlóságot akarnak megállapítani azok, akik a második világháború előtti hatalmi helyzetet tekintik összehasonlítási alapnak.
Pontosabban a nyugati halogatást, a kibékítés politikáját, amely – utólagos okoskodás szerint – felbátorította az agresszort 1939-ben, ahogy most az oroszokat az, ha a Nyugat nem támogatná Ukrajnát. Kérdés, hogy egyetlen hasonlósági elem megállapítása elégséges-e egy mai politikai döntés meghozásához, azaz hogy Ukrajnát feltétel nélkül támogatni kell.
A modern ideologikus gondolkodás következménye, hogy a sokféleséget egyetlen okra, szempontra, morális és nem morális felfogásra akarják visszavezetni. S ekkor jött a legutóbbi, jelenleg is tartó konfliktus Izrael és a palesztinok legradikálisabb szárnya között. Háború van tulajdonképpen, rövidebb-hosszabb megszakításokkal, a zsidó állam és a palesztinok között vagy nyolcvan éve.